Sosyal Medyada Rakipleri Analiz Etmek



22 Nisan 2014 tarihinde Pelin Taşel tarafından yayınlandı.
Firmaların başarılı olabilmeleri için rakiplerini iyi analiz edip stratejilerini belirlemeleri gerekmektedir. Doğru ve yeterli bilgiye sahip olabilmek biraz çaba gerektirir. Satış Etkinliği, Dijital ve Sosyal Medya Pazarlama Etkinliği ve Pazarlama departmanlarında klasik rakip analizlerine şimdi bir de sosyal medyada rakiplerin analizleri eklendi. Sosyal medyada rakip analizi kaç firma yapabiliyor? Ya da şöyle soralım: kaç firma bunu dikkate alıyor?
Sosyal medya araçlarında rakiplerinizi incelerken şu temel verilere bakmak gerekmekte:
1.      Rakip sayfaların Fan Sayısı/ “Follower” sayısı
2.      Fan ve “Follower”’ların “engagement” sayısı
3.      Rakiplerin yayın sayısı ve gönderim sıklığı
4.      Yayınların içerikleri
5.      Hangi ve ne kadar içerik kaynak gösterilerek paylaşılıyor, ne kadarı kendi original içerikleri ve bu içerikler kullanıcılar tarafından ne kadar paylaşılmış
6.      Hangi platformları hangi tip içerikler için kullanıyorlar
7.      Kullanıcılar tarafından bu içeriklere yapılan yorumlar
8.      Forumlarda rakipler hakkında yapılan yorumlar
9.      Nerelere reklam veriyorlar, hangi tip reklamları daha çok veriyorlar
Kendi sosyal datanızı incelemek yanında rakipleri de inceleyip analiz etmek ve karşılaştırmak başarılı olabilmek için kaçınılmazdır. Bu konuda yardımcı olabilecek bazı araçları araştırdım:

·         Twitonomy

Twitonomy, bir Twitter analiz aracıdır. Twitter’da hem kendinizin hem de rakiplerinizin analizlerini yapmanızı sağlar. Aktivitelerinizi yönetebilir, izleyebilir ve optimize edebilirsiniz. Çeşitli grafikleri inceleyerek Twitter’ı daha iyi ve verimli kullanmanızı sağlayabilirsiniz. Hergün milyonlarca insan milyonlarca tweet atıyor. Pazarlama / satmayı düşündüğünüz ya da bilinirliğini artırmak istediğiniz bir ürününüz için böyle bir araç analizlerinizde fayda sağlayabilir. Örneğin:
-En çok “retweet” edilen kullanıcılar
-En çok cevaplanan kullanıcılar
-En çok “mention” edilenler
-En çok kullanılan #Hashtag’ler
bilgilerini hem kendi profiliniz için hem de rakiplerinizin profili için öğrenebilirsiniz. “Profil” kısmına rakibinizin Twitter adını girdiğinizde onun aktivitelerine ulaşıyorsunuz.
Aşağıda Social Media Today Twitter hesabı için verilmiş Twitonomy raporundan bir parça görebilirsiniz:




Buna benzer daha çok bilgi ve analize Twitonomy ile ulaşabilirsiniz.
Daha detaylı bilgi almak için Improve your Twitter Insights with Twitonomy’yi okuyabilirsiniz.

Twitonomy gibi Topsy ve Twitalyzer’ı da kullanabilirsiniz. Günlük “mentions” ve “engagement rate”’leri incelemeniz, hangi günlerde ve hangi paylaşımlarda rakiplerinizden daha iyi ya da kötü yaptığınızı görüp içerik ve strateji değiştirmenizi sağlayacaktır. Daha çok follower kazanmak için görseller ve #hashtag kullanmak gerekmektedir.
 

·         BuzzSumo


BuzzSumo, ile rakiplerinizin paylaşımlarının en çok hangi sosyal medya araçlarında paylaşıldığını sayısal verilerle görebilirsiniz. Aşağıdaki örnekte Social Media Today’in en çok Twitter’da paylaşıldığını ve Infografik ve listelerin içerik olarak en çok paylaşıldığını görebilirsiniz:




Ayrıca, yayınların haftanın hangi gününde ne kadar paylaşıldığını sosyal medya araçları bazlı görebilir, hangi yayını, ne zaman ve hangi sosyal medya aracını kullanarak yayınlamanın uygun olduğuna karar verebilirsiniz. Buna benzer daha detaylı analizler ve bilgiler edinebilirsiniz. Rakiplerinizin nerede ve niçin daha başarılı olduğunu görme şansınız olur ve belki daha farklı bir network’e yönelmenin daha uygun olabileceğini düşünebilirsiniz, başka içerik dili ve şekli kullanmaya karar verebilirsiniz, başka günlerde yayınlamaya karar verebilirsiniz.
 

·         Social Bakers / Optimal Social

Social Bakers ve OptimalSocial ile rakip marka va sayfalar hakkında birçok dataya ulaşabilirsiniz. Ücretsiz ve ücretli data analiz araçları bulunmakta. Aşağıdaki örnekte, Facebook’ta yayınlanmış bir konu/ürün hakkında yayın sayısı ve ortalama “engagement” (müşterilerin ürün/servis/firmalarla internette iletişime geçmesi) sayısı rakip ve firmanın kendi performansını karşılaştırmalı olarak vermektedir.

         Sonuç olarak, sosyal medyada aktivitelerinizi ölçümlerken rakiplerle karşılaştırmak ve duruma göre aksiyon alıp optimize etmek gerekmektedir. Burada sadece birkaç örnekten bahsettik. Analiz yaparken önerim sadece 1 ölçüm aracını değil, olabilecek çok sayıda ölçüm aracının verilerini incelemek ve karşılaştırmaktır. Dashboard’ler, karşılaştırmalı tablolar oluşturmak, rutin ve sık analiz yapmak fayda sağlayacaktır.

 

1 yorum:

  1. Yazınızda çok iyi noktalara değinmişsiniz. Sosyal medya da var olmak sadece kendi analistik verilerinizi takip etmek değildir. Rakiplerin ne yaptığı, içerikleri, Pr ları gibi birçok şeyi analiz etmek yanında kendi şriketimiz içinde ne şekilde bir yol izleyeceğiniz konusunda çok fazla fikir verir. Sosyal medyanın sürekli gelişen ve değişen siteminde gelişmelere açık olmak her zaman bir adım önde olmayı da sağlar. Diğer türlü başımızı kuma gömmüş deve kuşu gibi kendi verilerimiz ile kendi içimizde kısır bir döngü yaşar dururuz.

    YanıtlaSil

Fikirlerinizi paylaşın....