22 Nisan 2014 tarihinde Pelin Taşel tarafından yayınlandı.
Firmaların başarılı olabilmeleri için
rakiplerini iyi analiz edip stratejilerini belirlemeleri gerekmektedir. Doğru
ve yeterli bilgiye sahip olabilmek biraz çaba gerektirir. Satış Etkinliği,
Dijital ve Sosyal Medya Pazarlama Etkinliği ve Pazarlama departmanlarında
klasik rakip analizlerine şimdi bir de sosyal medyada rakiplerin analizleri
eklendi. Sosyal medyada rakip analizi kaç firma yapabiliyor? Ya da şöyle
soralım: kaç firma bunu dikkate alıyor?
Sosyal medya araçlarında rakiplerinizi
incelerken şu temel verilere bakmak gerekmekte:
1.
Rakip sayfaların Fan
Sayısı/ “Follower” sayısı
2.
Fan ve “Follower”’ların
“engagement” sayısı
3.
Rakiplerin yayın
sayısı ve gönderim sıklığı
4.
Yayınların içerikleri
5.
Hangi ve ne kadar
içerik kaynak gösterilerek paylaşılıyor, ne kadarı kendi original içerikleri ve
bu içerikler kullanıcılar tarafından ne kadar paylaşılmış
6.
Hangi
platformları hangi tip içerikler için kullanıyorlar
7.
Kullanıcılar
tarafından bu içeriklere yapılan yorumlar
8.
Forumlarda
rakipler hakkında yapılan yorumlar
9.
Nerelere reklam
veriyorlar, hangi tip reklamları daha çok veriyorlar
Kendi sosyal datanızı incelemek yanında
rakipleri de inceleyip analiz etmek ve karşılaştırmak başarılı olabilmek için
kaçınılmazdır. Bu konuda yardımcı olabilecek bazı araçları araştırdım:
· Twitonomy
Twitonomy, bir Twitter analiz aracıdır. Twitter’da hem
kendinizin hem de rakiplerinizin analizlerini yapmanızı sağlar.
Aktivitelerinizi yönetebilir, izleyebilir ve optimize edebilirsiniz. Çeşitli
grafikleri inceleyerek Twitter’ı daha iyi ve verimli kullanmanızı sağlayabilirsiniz. Hergün milyonlarca insan
milyonlarca tweet atıyor. Pazarlama / satmayı düşündüğünüz ya da bilinirliğini
artırmak istediğiniz bir ürününüz için böyle bir araç analizlerinizde fayda
sağlayabilir. Örneğin:
-En çok “retweet”
edilen kullanıcılar
-En çok cevaplanan
kullanıcılar
-En çok “mention”
edilenler
-En çok kullanılan
#Hashtag’ler
bilgilerini hem
kendi profiliniz için hem de rakiplerinizin profili için öğrenebilirsiniz. “Profil”
kısmına rakibinizin Twitter adını girdiğinizde onun aktivitelerine
ulaşıyorsunuz.
Aşağıda Social Media
Today Twitter hesabı için verilmiş Twitonomy raporundan bir parça
görebilirsiniz:
Buna benzer daha çok bilgi ve analize Twitonomy ile ulaşabilirsiniz.
Daha detaylı bilgi almak için Improve your Twitter Insights with Twitonomy’yi okuyabilirsiniz.
Twitonomy gibi Topsy ve Twitalyzer’ı
da kullanabilirsiniz. Günlük “mentions” ve “engagement rate”’leri incelemeniz,
hangi günlerde ve hangi paylaşımlarda rakiplerinizden daha iyi ya da kötü
yaptığınızı görüp içerik ve strateji değiştirmenizi sağlayacaktır. Daha çok
follower kazanmak için görseller ve #hashtag kullanmak gerekmektedir.
·
BuzzSumo
BuzzSumo, ile
rakiplerinizin paylaşımlarının en çok hangi sosyal medya araçlarında
paylaşıldığını sayısal verilerle görebilirsiniz. Aşağıdaki örnekte Social Media
Today’in en çok Twitter’da paylaşıldığını ve Infografik ve listelerin içerik
olarak en çok paylaşıldığını görebilirsiniz:
Ayrıca,
yayınların haftanın hangi gününde ne kadar paylaşıldığını sosyal medya araçları
bazlı görebilir, hangi yayını, ne zaman ve hangi sosyal medya aracını
kullanarak yayınlamanın uygun olduğuna karar verebilirsiniz. Buna benzer daha
detaylı analizler ve bilgiler edinebilirsiniz. Rakiplerinizin nerede ve niçin
daha başarılı olduğunu görme şansınız olur ve belki daha farklı bir network’e
yönelmenin daha uygun olabileceğini düşünebilirsiniz, başka içerik dili ve
şekli kullanmaya karar verebilirsiniz, başka günlerde yayınlamaya karar
verebilirsiniz.
· Social Bakers / Optimal Social
Social Bakers
ve OptimalSocial ile rakip marka va sayfalar
hakkında birçok dataya ulaşabilirsiniz. Ücretsiz ve ücretli data analiz
araçları bulunmakta. Aşağıdaki örnekte, Facebook’ta yayınlanmış bir konu/ürün
hakkında yayın sayısı ve ortalama “engagement” (müşterilerin
ürün/servis/firmalarla internette iletişime geçmesi) sayısı rakip ve firmanın
kendi performansını karşılaştırmalı olarak vermektedir.
Sonuç
olarak, sosyal medyada aktivitelerinizi ölçümlerken rakiplerle karşılaştırmak
ve duruma göre aksiyon alıp optimize etmek gerekmektedir. Burada sadece birkaç
örnekten bahsettik. Analiz yaparken önerim sadece 1 ölçüm aracını değil,
olabilecek çok sayıda ölçüm aracının verilerini incelemek ve karşılaştırmaktır.
Dashboard’ler, karşılaştırmalı tablolar oluşturmak, rutin ve sık analiz yapmak
fayda sağlayacaktır.



Yazınızda çok iyi noktalara değinmişsiniz. Sosyal medya da var olmak sadece kendi analistik verilerinizi takip etmek değildir. Rakiplerin ne yaptığı, içerikleri, Pr ları gibi birçok şeyi analiz etmek yanında kendi şriketimiz içinde ne şekilde bir yol izleyeceğiniz konusunda çok fazla fikir verir. Sosyal medyanın sürekli gelişen ve değişen siteminde gelişmelere açık olmak her zaman bir adım önde olmayı da sağlar. Diğer türlü başımızı kuma gömmüş deve kuşu gibi kendi verilerimiz ile kendi içimizde kısır bir döngü yaşar dururuz.
YanıtlaSil